Szkoła odgrywa kluczową rolę w tworzeniu warunków sprzyjających dobrej adaptacji oraz w budowaniu odporności psychicznej uczniów, którzy doświadczyli traumy wojennej i zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju. W sytuacji przymusowej migracji, zarówno uczeń, jak i jego rodzina oraz nauczyciel stają wobec nowych wyzwań, wymagających współpracy i wzajemnego zrozumienia.
Podczas prelekcji omówimy najważniejsze czynniki wspierające proces adaptacji ucznia wielokulturowego w polskiej szkole oraz zwrócimy uwagę na znaczenie współpracy szkoły z rodziną, jako kluczowego elementu skutecznego wsparcia. Szczególną uwagę poświęcimy również praktykom wypracowanym przez polsko-ukraiński zespół pedagogów i psychologów z Połtawy, które mogą stanowić inspirację dla nauczycieli i specjalistów pracujących z dziećmi z doświadczeniem przymusowej migracji.
Prelekcja ma na celu ukazanie roli szkoły jako przestrzeni, która nie tylko umożliwia zdobywanie wiedzy, ale także staje się miejscem budowania bezpieczeństwa, odporności i poczucia przynależności dla uczniów dotkniętych kryzysem migracyjnym.
Poniedziałek, 19 maja 2025 r. | godz. 17:30 – 19:30 | Aula Comeniana, sala 3
Dla kogo?
Zaproszenie kierujemy do wszystkich zaangażowanych w tworzenie warunków kształcenia dzieci i młodzieży w szkole i poza nią. Każde spotkanie rozpocznie się od prelekcji naukowo-szkoleniowej, która będzie stanowiła punkt wyjścia do dalszych rozważań. Jesteśmy otwarci na dyskusję oraz wymianę doświadczeń wśród nauczycieli, pedagogów, rodziców oraz innych zainteresowanych niniejszą tematyką.